Veelgestelde
vragen.

We bundelen hieronder onze meest gestelde “Hé, Alain, hoe zit dat met…?” -vragen. Heb je jouw antwoord niet gevonden? Je bent slechts een telefoontje of mailtje van jouw antwoord verwijderd.

Wat wil jij weten
over onze aanpak?

Content creators.

Wat is een content creator?

Een content creator legt digitaal visuele beelden voor jou vast en publiceert deze (later) op jouw kanalen: TikToks, foto’s, stories, etc.

Heb ik een content creator nodig?

Als je zelf geen held bent met social media of je denkt achteraf ‘Verdorie, had ik daar maar een foto van’: ja! Onze content creators vormen het extra paar ogen dat je nodig hebt en houden tijdens het vastleggen van de content de mogelijke marketingpistes in het achterhoofd.

Wanneer kan ik een content creator inschakelen?

Wanneer je maar wilt: per halve of volledige dag.

Copywriting.

Waarom copywriting?

Copywriting is een vaardigheid die de laatste jaren geprofessionaliseerd is. Wat je zegt is belangrijk maar hoe je het zegt, is dat zo mogelijk nog meer.

Kan ik zelf teksten aanleveren?

Jazeker, al vertellen we er graag bij dat een goede, professionele copywriter niet zomaar iets doet. Vaak is een combinatie van voldoende eigen input en een professionele verwerking aan te raden.

Hoe gaan jullie praktisch te werk voor copy?

Copy is maatwerk. We bekijken wat de concrete vraag is, hoe we die best kunnen invullen en wie we daar eventueel bij nodig hebben.

Doen jullie ook tekstvertalingen?

We verzorgen graag het hele pakket en nemen de praktische organisatie op ons, maar we schakelen een externe partij in om de beste resultaten te verkrijgen.

E-mail automations.

Waarom e-mail automations?

Waarom niet? E-mail automations zijn makkelijk, vergeten niks te versturen, verzamelen data en bieden heel wat opties die de ‘oude’ manuele aanpak niet biedt.

Hoe voeren jullie e-mail automations uit?

We starten met een brainstorm, creëren eventueel een design en voorzien inhoud voor de mailing. Alles gaat gepaard met de nodige feedbackrondes. Het uiteindelijke resultaat versturen we. Nadien volgt een evaluatiemoment.

Hoe wordt het resultaat van e-mail automation gemeten?

Elke individuele e-mail is een bron van data. We zien open-rate, click through-rates … en gekoppeld aan je website kunnen we zelfs de sales uit elke mailing in kaart brengen.

Is het mogelijk om een losse mailing-campagne uit te sturen met Ziedoes?

Een eenmalige nieuwsbrief of occasionele campagne is mogelijk, al raden we aan om het beter aan te pakken. Snel even een Excel uit je CRM halen en een mail naar een complete klantenlijst versturen, levert zelden de beste resultaten op. Echte ‘opbrengst’ boek je bovendien door via e-mail niet louter commercieel te werken.

Met welke e-mail automation-platformen werken jullie?

We hebben bij Ziedoes de optie om met MailChimp, ActiveCampaign en Klaviyo aan marketingautomatisering te doen.

Fotografie.

Waarom fotografie?

Beelden en foto’s zijn vandaag cruciaal om jezelf en/of je product of dienst in de markt te zetten. Ze fungeren als belangrijke aandachtstrekkers in een website, een webshop of op social media.

Wat zijn de fotografie-specialiteiten die Ziedoes aanbiedt?

We hebben in eigen huis een pak ervaring als het gaat over vastgoedfotografie, portretfoto’s en actieshots die op social media uitstekende resultaten opleveren.

Hoe verloopt het maken van foto’s?

Na een brainstorm (waarin we samen bepalen welke beelden we nodig hebben) organiseren we een fotoshoot. Na een professionele nabewerking levert dat uitstekende foto’s op.

Kan ik een losse fotoshoot boeken bij Ziedoes?

Dat is mogelijk. Contacteer ons vrijblijvend en we bekijken wat we kunnen doen. 

Gifs.

Hoef ik iets voor te bereiden?

Niet per se. Ons team denkt marketinggewijs na over de poses die het best bij jouw bedrijf passen. We vragen wel om geen kledij/attributen met blauwe of groene kleur mee te nemen. Vermijd ook gestreepte kledij op camera.

Kan ik zelf kiezen welke gifs ik online wens?

Ja, dat kan. We nemen er 30 op, waaruit je er 10 kan kiezen. Wil je er meer dan 10, dan kan je de extra gifs die je wenst voor een kleine prijs bijkopen.

Wat doe ik met mijn gifs?

Na selectie plaatsen wij de gifs online. Je kan ze vanaf dan in jouw e-mailcommunicatie, What’s App groepen en Instagram stories gebruiken.

Grafisch ontwerp.

Waarom grafisch ontwerp?

Het oog wil ook wat. Iets wat leuk is om naar te kijken, houdt de aandacht langer en beter vast. Grafisch ontwerp is ook een kwestie van ‘identiteit’ en een herkenbare huisstijl, en dus een belangrijk element in online marketing. 

Hoe verloopt het proces dat tot een grafisch ontwerp leidt?

We beginnen (bij de meeste creatieve processen) met een brainstorm. Onze eigen grafisch ontwerpers gaan aan de slag en verschillende feedbackrondes zorgen dat we vlot naar een goed eindresultaat toewerken. 

Kan mijn grafisch ontwerp drukklaar-gemaakt worden door jullie?

Dat kan. Wij werken met verschillende drukkers samen. De meesten kennen we al jaren en we weten welke specialiteit we van iedereen mogen verwachten. 

Mijn huisstijl staat al op punt, kunnen jullie hier verder op werken?

Wanneer je een ‘brandbook’ van je huisstijl hebt, kunnen we daarmee alles realiseren wat wenselijk is.

Podcasts.

Waarom zijn podcasts interessant?

De podcast is het snelst groeiende format in online marketing. Het is relatief budgetvriendelijk, laagdrempelig en heel erg populair.

Hoe verloopt het proces om tot een podcast te komen?

Een brainstorm vooraf levert een aantal ideeën en een brede basis op. We plannen een podcast-dag, staan in voor de opnames en de nabewerking daarvan (ruis en stiltes elimineren, intro en outro voorzien …) en verspreiden de podcast via de juiste kanalen.

Hoelang duurt een gemiddelde podcast-sessie?

Een podcast opnemen duurt iets langer dan het uiteindelijke resultaat en voor dat laatste mikken we op alles tussen 20 en 40 minuten. De kunst is om veel te vertellen en net op tijd te stoppen.

Moet ik betalen voor Spotify?

Nee. Om je podcast ergens te hosten (en dus een potentieel breed publiek te bereiken) betaal je wel een klein bedrag per maand.

Moet ik zelf opnamemateriaal voorzien, en een goede locatie?

Ziedoes heeft alles in huis om een professionele opname te voorzien. Dat betekent ook dat we vrijwel overal kunnen opnemen, al houden we natuurlijk wel best rekening met de akoestiek en eventuele geluidoverlast.

SEA.

Waarom is SEA belangrijk?

Search Engine Advertising of SEA betekent dat je betaalt voor advertentieruimte in de zoekresultaten van een zoekmachine. SEA bezorgt je controle en heel wat belangrijke info. Je weet welke zoekwoorden resultaten opleveren, hoeveel mensen je advertentie zien en wat de klikfrequentie per zoekwoord is.

Welk SEA-budget voorzie ik?

Met 300 euro per maand moet het mogelijk zijn om voelbare resultaten te boeken.

Welke soorten SEA-advertenties zijn mogelijk?

De belangrijkste advertenties zijn Google Search-ads, Display-ads, YouTube-ads, shopping-ads …

Op welke kanalen worden mijn advertenties getoond?

Websites die open staan voor advertising zijn een mogelijkheid (HLN.be …), naast Google en YouTube, om twee belangrijke en meteen ook grote spelers te benoemen.

SEO.

Waarom is SEO belangrijk?

Zoekwoordenoptimalisatie of SEO vergroot je naamsbekendheid, maakt je zichtbaar voor een grote(re) groep potentiële klanten en zorgt ervoor dat er sneller op je website geklikt wordt.

Hoelang duurt een SEO-traject?

Organische groei is een proces dat eigenlijk nooit stopt maar in drie maanden moet het haalbaar zijn om een verbetering te bewerkstelligen.

Is SEO meetbaar?

Via de Google Search Console kunnen we meten of je meer verschijnt in zoekopdrachten. We zien ook of er kliks uit vloeien. De ranking van specifieke zoekwoorden monitoren we.

Social media.

Waarom zou ik social media gebruiken?

Social media – de verschillende kanalen samen – hebben de wereld en de maatschappij het voorbije decennium veranderd. Ze zijn een cruciaal onderdeel van marketing geworden.

Mag ik zelf nog zaken posten op mijn sociale media?

Ja natuurlijk. Wij stellen een contentkalender op en voorzien een afgesproken aantal social mediaposts maar tussendoor kan je zelf natuurlijk ook blijven posten op je sociale mediakanalen.

Welk social mediakanaal gebruik ik het best?

In een eerste strategiemeeting bekijken we samen je doelgroep en beantwoorden we de vraag hoe we die best kunnen bereiken. Dat bepaalt in grote mate de keuze van het social mediakanaal, of de verschillende kanalen. 

Hoeveel moet ik minstens uitgeven op social media om effect te verwachten?

Social media is relatief laagdrempelig waardoor je met kleine bedragen kan starten. Om echt van een zichtbaar effect te spreken, raden we aan om minstens 200 euro per maand als budget te voorzien. 

Strategie.

Waarom is strategie belangrijk in online marketing?

Strategie houdt een plan van aanpak in. Via een strategie tracht je op korte, middellange en lange termijn bepaalde doelen te bereiken.

Hoe gaat een strategiebepaling in zijn werk?

Een goede strategie kan pas vorm krijgen na een intakegesprek. Daarin maken we een analyse van de huidige situatie, nemen de sterke en zwakke punten onder de loep, definiëren de kansen en de bedreigingen, en stellen een (aantal) doel(en) voorop.

Kunnen we verder werken op een bestaande strategie?

Een goed-onderbouwde strategie kijkt op middellange en lange termijn wat wenselijk is, dus een bestaande strategie kan een uitstekend uitgangspunt zijn.

Hoe passen we een strategie toe?

Van een (theoretische) strategie gaan we naar een operationele toepassing. Dat betekent dat we concrete zaken uit de strategie toepassen: ads opzetten, partners inschakelen, de website waar nodig aanpassen … om op die manier een eerste referentiepunt te bereiken.

Staat een strategie vast?

De doelstelling en de weg daarheen zetten we vast. Tijdens het daaropvolgend proces sturen we bij waar nodig, om het vooraf bepaalde doel effectief te bereiken.

Video.

Waarom video?

Video is hét kanaal waarmee je aandacht vasthoudt. Of het nu op social media of via de website is, de combinatie van bewegende beelden én goede inhoud garandeert uitstekende resultaten.

Wat is het verschil tussen een contentdag en het maken van een productievideo?

Tijdens een contentdag schieten we een zestal kortere video’s volgens een vast format: testimonials, een kantoorvideo, een product in de kijker … Ze vergen minder voorbereiding dan een originele productievideo, waarvoor we een script schrijven, een shotlist opstellen, een regisseur inschakelen en het juiste materiaal voorzien.

Maken jullie video’s op maat of in een videopakket?

Ziedoes biedt beide opties aan. Maatwerk kost altijd iets meer dan een pakket en de praktijk leert dat de combinatie van een video op maat, aangevuld met een videopakket, de beste resultaten oplevert. 

Kan ik bij Ziedoes een videoclip of promotiefilm voor televisie bestellen?

Elk medium heeft eigen vereisten. Ziedoes specialiseert zich in online marketing. Nee, dus. 

Websites.

Waarom heb ik een website nodig?

Omdat het eerste wat een potentiële klant vandaag checkt, je website is. Omdat alle concurrenten er eentje hebben. Omdat het een online visitekaartje is, het equivalent van ‘vrije toegang’ in de winkel, dé manier om meteen een eerste indruk te maken. Omdat een website vandaag eigenlijk noodzakelijk is voor elke onderneming, vereniging of organisatie.

Kan ik zelf nog aanpassingen maken in een door jullie gemaakte website?

Dat spreekt voor zich. Je krijgt een eigen login en kan daarmee achter de schermen elke aanpassing doen die je wenst, nu en in de toekomst. We voorzien bij oplevering ook de nodige opleiding(en) om dat vlot en goed te kunnen.

Wanneer gaat mijn website online?

We rekenen op een traject van 12 weken om een standaard-website te ontwerpen en op te bouwen. Een voorwaarde daarbij is dat het in twee richtingen vlot verloopt: feedback, eventuele aanlevering van content … alle elementen dienen op de afgesproken momenten bezorgd te worden.

Wat zijn de kosten van een website na 1 jaar?

Een website online en actief houden vergt een jaarlijks bedrag voor het domein en de hosting. Daar maken we vooraf duidelijke afspraken over.

Integreert Ziedoes ook webshops in een website? (Drupal, WordPress)

Wij werken met WordPress en WooCommerce, of Drupal of Shopify.

Workshops & opleidingen.

Waarom workshops?

Om duidelijkheid te scheppen. Om iets bij te leren. Om zaken te ontdekken. Om beter te worden in een thema, of meer expertise op te bouwen.

Hoelang duurt een workshop door Ziedoes?

We gaan uit van een minimumtijd per halve dag. Een workshop kan ook een hele dag (twee halve) in beslag nemen, of meer. Your wish is our command, of toch bijna.

Organiseert Ziedoes interne of externe workshops?

We kunnen zowel bij jullie als op locatie een workshop verzorgen. Ook bij Ziedoes zelf beschikken we over voldoende ruimte om een en ander te organiseren.

Over welke topics of onderwerpen kan ik bij Ziedoes een workshop boeken?

Wij zijn experts in online marketing. Een workshop over elk social mediakanaal ligt voor de hand maar ook over social media-advertising, SEO, SEA, e-mail-marketing en verticale video spreken we graag een woordje mee.

Ziedoes samenwerken!

Onze marketinghelden staan
je graag bij van A tot Z.